Pressröster

Pressröster om några av Sten Niclassons större roller.

Alberich – Das Rheingold
Sten Niclasson som Alberich genomgår en imponerande förvandling både röstligt och i kroppsspråket. Från tönt till iskall diktator och åter till looser.
Örebrokuriren

Vinnaren är Alberich, föreställningens mest spännande och laddade gestalt, fenomenalt tolkad av Sten Niclasson.
Östgötakorrespondenten

Som så ofta är det en bra Alberich som ger liv åt Rhenguldet. Sten Niclasson mejslar ut sin figur mer än många av de andra och det skapar spänning på scenen.
Sveriges Radio

Sten Niclasson är en klart flerfacetterad Alberich och hans sångmässiga transformering från försmådd vuxen oskuld till utsugare är övertygande och ännu bättre är hans ömklighet, när guldet, hjälmen och ringen narras ifrån honom.
Musikdramatik

Figaro – Figaros bröllop
Den största skillnaden mellan föreställningarna är Sten Niclassons sensationella Figaro. En
alert scenpersonlighet med kraftfull och smidig stämma.
Sydsvenska Dagbladet i en jämförelse mellan Figaros bröllop på Det Konglige i Köpenhamn och Stora Teatern i Göteborg.

En jordnära Figaro med stora kvalitéer i stämman.
Arbetet

En habil och intressant rolltolkning.
Göteborgsposten

Bartolo-Barberaren i Sevilla
En virtuost snabbsjungande och ilsket smattrande bas.
Svenska Dagbladet

Dulcamara-Kärleksdrycken När Sten Niclasson gör entré dånar det i väggarna på Jönköpings Teater.
Svenska Dagbladet

Onegin – Eugen Onegin
En vackert klingande Onegin som blev mycket gripande i slutscenen.
Arbetet

En stram snobb med trovärdighet.
Göteborgsposten

Sten Niclasson i titelrollen var föreställningens höjdpunkt.
Svenska Dagbladet

Marcello – La Bohéme
Sten Niclasson skänker sin Marcello stora kvalitéer både röstligt och sceniskt. Med stor pondus var det han som blev handlingens beslutsfattare.
Dagens Nyheter

Sten Niclasson är strålande som Marcello.
Jyllandsposten

Sten Niclassons härliga stämma och manliga sceniska framtoning gjorde honom till medelpunkten i konstnärskretsen.
Göteborgsposten

Germont – La Traviata
Sten Niclasson visade i denna roll en hetta som är mycket ovanlig på våra breddgrader.Med kärna och italiensk bredd i rösten blev han en idealisk Germont.
Göteborgsposten

Hans pappa Germont var farlig, ja nästan brutal.
Lerums tidning

Med härlig pondus i både stämman och rollen.
Arbetet